Nästan hälften av alla frontskydd som lämnar Trux-fabriken är lackade när de levereras.

Investeringen i en egen lackeringsanläggning för fyra år sedan har varit en lyckad sådan för Trux i och med de ständigt ökade beställningarna av lackade produkter och de förbättrade leveranstiderna.

När förfrågningarna hela tiden ökade och det blev svårare för Trux att kunna leverera lackerade frontskydd och ljusbågar i tid togs beslutet att bygga en egen lackeringsanläggning – och vilken satsning det visade sig vara.
Sedan invigningen av den nya lackboxen för fyra år sedan har beställningarna av lackerade produkter fördubblats och idag är nästan hälften av alla frontskydd som lämnar fabriken är lackade.

All lackering sker enligt Standox rekommendationer, vilka är ledande i branschen och har höga krav på såväl kvalitet som miljö. Produkterna sandblästras för att färgen ska fästa ordentligt och därefter läggs ett lager med epoxiprimer som grund. Efter torkningen sprutas topplacken på – två varv för vanlig lack och fyra varv för metalliclack.

– Sedan vi ck tillgång till vår egen lackeringshall har vi kunnat erbjuda snabbare leveranser av lackade produkter än tidigare, dessutom har vi sett en ökning i beställningar. Så vi kan de nitivt säga att vår investering blev en väldigt lyckad sådan berättar Hasse Olsson platschef på Trux i Ljusdal.

Trux AB är marknadsledare i Europa inom området frontmonterad säkerhetsutrustning för tunga lastbilar. Företaget grundades 1986 och de största enskilda marknaderna är för närvarande Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.
Trux AB ligger i Ljusdal i det natursköna Hälsingland, mitt i Sverige och ingår i Mekanotjänst Holding AB som omsätter cirka 400 Mkr.