Det var full fart hos Trux under 2013 som levererade mer än 50 procent er frontskydd än föregående år.

Det föregående året var verkligen frontskyddets år för Trux, tillverkare av aluminium­ tillbehör till tunga lastbilar, som ökade sin försäljning av dessa med närmare 50 procent under 2013.

Det är glada miner hos Ljusdalsföretaget Trux. Efter bottennoteringen under nanskrisen 2009 har frontmonterad säkerhetsutrustning sakta men säkert klättrat upp i företagets försäljningsstatistik och för att under 2013 explodera då det såldes över 1 300 Highway- och Offroad-frontskydd, vilket är närmare 50 procent mer än året innan. Till och med det tidigare rekordåret från 2008 ck stryka på foten då det ”bara” skeppades ut 1 100 frontskydd.

I vanlig ordning var det den svenska samt norska marknaden som försäljningsmässigt var störst, men både de danska samt tyska återförsäljarna överraskade positivt och fördubblade sin försäljning gentemot 2012 och dessutom levererades det över 300 frontskydd till Tanzania.

– Det har som sagt varit ett väldigt bra år och jag tror en bidragande orsak till det är att er och er inser vilken bra investering ett frontskydd är då det kan spara både tid och pengar vid eventuella kollisioner eller olyckor, förklarar Hasse Olsson, platschef på Trux i Ljusdal och fortsätter:
– Rekordår i all ära, men rekord är till för att bräckas och vi siktar på att 2014 blir ett ännu bättre år för våra frontskydd.

Trux AB är marknadsledare i Europa inom området frontmonterad säkerhetsutrustning för tunga last- bilar. Företaget grundades 1986 och de största enskilda marknaderna är Sverige, Norge och Tyskland. Trux AB ligger i Ljusdal i det natursköna Hälsingland, mitt i Sverige och ingår i Mekanotjänst Holding AB som omsätter cirka 420 Mkr.