Trygve Bengtssns Åkeri sysselsätter med underåkare omkring 100 personer och 70 bilar. I själva företaget är de knappt 70 anställda och har knappt 40 egna bilar.

– Vi kör huvudsakligen åt skogsindustrin, men inte timmer. Vi kör sågat virke, pappersmassa och biprodukter alltså flis, sågspån och bark. Allting åt skogsindustrin utom timmer kan man säga, säger Trygve Bengtson.

I början av 90-talet hade Trygve Bengtsons Åkeri frontskydd på några av sina bilar, men eftersom viltkollisionerna inte var så många valde de att plocka bort dem. 

– Det hände aldrig något, men nu händer det något hela tiden. Det blir för många stopp och bärgande av bilar. Det är ett elände, berättar Trygve Bengtson som efter att de haft fem skador under samma vecka bestämde sig för att göra något åt det.

Flera av företagets bilar går dygnet runt och vid en viltkollision riskerar man att kylaren i bilen går sönder och man måste bärga den från platsen. När det händer och bilen behöver tas ur drift för att spendera flera dagar på service tycker Trygve att det blir problematiskt.

– Alla bilar går upp och ner genom Småland hela tiden och det är väldigt mycket vildsvin och rådjur framförallt. De är det som är det värsta, berättar Trygve.

Men sedan Trygve Bengtsons Åkeri monterade frontskydd på sina bilar har deras längre stopp minskat avsevärt. När Trux pratar med Trygve har de haft omkring fem till sju viltkollisioner sedan frontskydden monterades.

– Det som har hänt är att någon gång har vi fått rikta skyddet och någon gång blev skyddet så skadat att vi hängde på ett nytt och lagade det som blev krokigt. Men det har inte skadat mer än skyddet och knappt det, säger Trygve som numera kan fortsätta körningen efter en viltkollision som tidigare kunde innebära att bilen blev stående i flera dagar.

– Har skyddet fått sig en riktig kyss så har vi extra staket stående på Volvo där vi servar, så då tar vi bara ett nytt staket och hänger dit och skickar det gamla på reparation.

Förutom att frontskydden gör jobbet och skyddar Trygves bilar från längre stopp är en anledning till att de valt Trux fronskydd till sina bilar designen.

– Vi tycker de smälter in fint när man kan få dem lackerade i bilens färg, säger Trygve.